18-20 czerwca
Ongiś impreza była spotkaniem recytatorów reprezentujących różne pokolenia i szukających nowych doznań przez zanurzenie się w nieznanym świecie sztuki, teraz przeważa młodzież pragnąca znaleźć potwierdzenie talentu, wejść na drogę wiodącą na sceny, ekrany. Zmieniła się estetyka żywego słowa. Uczestnicy pierwszych konkursów zapamiętali dominowanie deklamacji - pewnej wzniosłości, a nawet patosu. Dzisiaj bliższe jest mówienie sceniczne - zmierzanie ku naturalnej rozmowie „za pośrednictwem” utworu literackiego.
Sześćdziesiąty raz spotkali się najlepsi polscy recytatorzy, by walczyć o nagrody w kat. „turniej recytatorski” i w kat. „wywiedzione ze słowa”. Przez dwa dni w Klubie Oczko trwały przesłuchania, a w sobotę po koncercie laureatów odbyło się wręczenie nagród, w tym dorocznej Nagrody Specjalnej im. Pawła Opęchowskiego - najmłodszemu instruktorowi, którego podopieczny dotarł do ostrołęckiego finału.
Organizatorem OKR jest Towarzystwo Kultury Teatralnej i OCK.
zobacz afisz z programem 60.OKR
P r o t o k ó ł J u r y
Finału 60. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego
turniej recytatorski i turniej wywiedzione ze słowa
Ostrołęka, 17-20 czerwca 2015 r.
Jury w składzie:
Lech Śliwonik – przewodniczący
Wiesław Komasa
Janusz Majcherek
Krystyna Maksymowicz
Bożena Suchocka
wysłuchało 55 wykonawców: 48 w turnieju recytatorskim (26 w kategorii młodzieży szkolnej i 22 w kategorii dorosłych) oraz 7 wykonawców w turnieju wywiedzione ze słowa.
Jury postanowiło przyznać nagrody i wyróżnienia za najbardziej wartościowe dokonania:
w kategorii recytacji młodzieży szkolnej:
I nagroda – Jagoda Jasnowska z Tomaszowa Mazowieckiego (woj. łódzkie). Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Ostrołęki
II nagroda – Henryk Molin z Czeskiego Cieszyna (Czechy). Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
III nagroda – Linda Wojtera ze Szczecina (woj. zachodniopomorskie). Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
5 równorzędnych wyróżnień ufundowanych przez Prezydenta Miasta Ostrołęki i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
- Kacper Szklarski z Będzina (woj. śląskie) za interpretację „Dnia świra” Marka Koterskiego.
Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Miasta Ostrołęki
- Patrycja Bartoszewska z Legnicy (woj. dolnośląskie) za interpretację prozy Sylwii Hutnik „Cwaniary”.
Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- Michalina Maciaszek z Konina (woj. wielkopolskie) za interpretację „Piosenki dziewczyny prowadzonej na widzenie”
Sylwii Chutnik. Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Maria Łozińska z Kielc (woj. świętokrzyskie) za interpretację prozy „Ciemno, prawie noc” Joanny Bator.
Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Artur Ziółkowski z Bydgoszczy (woj. kujawsko-pomorskie) za interpretację „Balu w Operze” Juliana Tuwima.
Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Prezydent Miasta Ostrołęki.
Kategoria dorosłych:
I nagroda – Patryk Pawelec z Lublina (woj. lubelskie). Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Ostrołęki,
II nagroda – Michał Kurek z Lubaczowa (woj. podkarpackie). Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Ostrołęki
Trzy równorzędne III nagrody ufundowane przez Dyrektora Ostrołęckiego Centrum Kultury otrzymują
Maria Krętkowska ze Słupska (woj. pomorskie),
Daniel Jacek Stachuła z Sulechowa (woj. lubuskie),
Sylwia Witkowska ze Szczecina (Wojsko Polskie),
5 równorzędnych wyróżnień otrzymują:
- Hanna Komorzycka ze Szczecina (woj. zachodniopomorskie) za interpretację wiersza Juliana Kawalca „Coś z życia”.
Nagrodę ufundował Prezydent Miasta Ostrołęki
- Alicja Czarnuszka ze Szczecina (Centrum Kultury Niewidomych) za interpretację prozy Wieniedikta Jerofiejewa
„Moskwa-Pietuszki”. Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Agnieszka Gruszka z Opatowca (woj. świętokrzyskie) za interpretację wiersza Charlesa Bukowskiego
„Znaczy chcesz być pisarzem?”. Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Zbigniew Martuszewski z Elbląga (woj. warmińsko-mazurskie) za interpretację wiersza Adama Zagajewskiego
„O matce”. Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- Jarosław Okoński z Bydgoszczy (woj. kujawsko-pomorskie) za interpretację wiersza Marcina Świetlickiego „Opluty”
Nagrodę ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Turniej Wywiedzione ze Słowa
który wciąż szuka swojej drogi w kreowaniu związku dzieła literackiego z innymi środkami artystycznymi wyróżnienie ufundowane przez Dyrektora Ostrołęckiego Centrum Kultury otrzymuje Szer. Sebastian Komandowski z Tomaszowa Mazowieckiego (Wojsko Polskie) za bogatą wyobraźnię sceniczną
Nagrodę publiczności zdobył Patryk Pawelec z z Lublina (woj. lubelskie).
Nagrodę ufundował Dyrektor Ostrołęckiego Centrum Kultury.
Nagrodę im. Pawła Opęchowskiego dla najmłodszego instruktora zdobyła Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek
z Zielonogórskiego Ośrodka Kultury
Specjalne wyróżnienie dla instruktora otrzymuje Iwona Mirońska-Gargas MOK Szczecin, Teatr Słowa Proscenium.
Na nagrody złożyły się środki finansowe przekazane przez darczyńców:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Prezydenta Miasta Ostrołęka
Ostrołęckie Centrum Kultury
Ostrołęcki Oddział Okręgowy Towarzystwa Kultury Teatralnej,
Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru ofiarowało laureatom książkę Katarzyny Flader-Rzeszowskiej „Wędrowanie. O teatrze jednoosobowym Wiesława Komasy”, Towarzystwo Kultury Teatralnej ofiarowało uczestnikom egzemplarze kwartalnika „Scena” (nr 2014/4 i 2015/1) z materiałami o recytacji i historii OKR.
Jury pragnie gorąco podziękować gospodarzom za wzorową organizację Konkursu i stworzenie niezwykle serdecznej atmosfery. Sponsorom, za finansowe wsparcie i ufundowanie nagród dla laureatów. Z satysfakcją stwierdzamy, że tradycja Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego jest wciąż żywotnie i troskliwie pielęgnowana, a sztuka słowa wciąż przyciąga nowe pokolenia wykonawców. Jest to szczególnie ważne w czasie odbierania słowu dawnego znaczenia – jako środka komunikacji międzyludzkiej i przestrzeni kreacji artystycznej. 60-ta edycja Konkursu potwierdza wysoki poziom ruchu recytatorskiego.
Jury wyraża nadzieję, że mimo wielu zagrożeń ze strony współczesnej pop-kultury sztuka żywego słowa będzie trwała.
Na tym protokół zakończono.